יום שישי, 31 במאי 2013

איך הם (ההסדרניקים) נעלמו מהמכ"ם?



בלהט הפרסומים על שינוי במתווה הגיוס, המלצות וועדת פרי ועוד נעלמו להם מתחת למכ"ם תלמידי ישיבות "ההסדר". כפי הנראה לא נעלמו סתם ומן הסתם הייתה כוונת מכוון בעניין.
תן לציבור לרתוח על החרדים המשתמטים, המצא נוסחאות של שילוב והתרגלות איטית וככה תעלם מהציבור אחת הבעיות החמורות ביותר הקיימות היום באי השוויון בשרות צבאי במדינת ישראל.
מסלול ישיבות "ההסדר" שהציבור נוטה לשאת על כפיים במיוחד מאז ספרו של חיים סבתו "תיאום כוונות" על ההסדרניקים במלחמת יום הכיפורים הפך מזמן למשהו אחר. עברו ארבעים  שנה מאז אותה מלחמה והרבה שינויים חלו בחברה הישראלית אבל מסלול ההסדר לעולם עומד. מסלול ההסדר נולד במסגרת שדומה הייתה לחיילי הנח"ל בהיאחזויות ונמשכה שש עשרה חודש בלבד, בנח"ל מסלול זה בוטל לפני שני עשורים ויותר אבל בישיבות ההסדר הוא קיים לעד. היש סיבה מוצדקת ועניינית לפטור אנשים צעירים, בריאים ממסלול צבאי מלא של שלושים וששה חודשים ? האמת שאין סיבה אבל הצבא התקפל מול גורמים פוליטיים ולא נגע במסלול זה אף שחוסר השוויוניות שבו זועק לשמים. היה קל להטיל את אי השוויוניות (שגם היא קיימת כמובן) בחרדים שאינם מתגייסים אבל לגעת בפרה הקדושה של ישיבות ההסדר איש לא העז ואפילו מהלך ראוי וצודק של ראש אכ"א לשעבר אלעזר שטרן לא עבר בגלל התנגדות מסיבית של גורמים פוליטיים.
עכשיו בעקבות וועדת פרי שהייתה אמורה לשים על השולחן את כל העיוותים הקיימים ולתקנם התברר כי אפילו מפלגת הבית היהודי מעוז הציונות הדתית שמאכלסת את שורות הצבא הקרבי בלי שם פרופורציה לגודלה באוכלוסייה, אפילו הא נכנעה ולא ברור בפני מי. מה מנע עכשיו לעשות תיקון היסטורי ולחייב את תלמידי ישיבות ההסדר לשרת שרות צבאי מלא. יכולים היו תלמידי ההסדר לקבל דחייה של שלוש שנים ללימוד ישיבתי ולהתחזק (בדומה לעתודה האקדמית), יכולים היו לשלב את מסלול ההסדר יחד עם שרות צבאי בדומה למסלול ה"שילוב" בו משרתים בני תורה שלוש שנים בצבא ושנתיים בישיבה ואפשר היה אפילו בלית ברירה ומתוך התפשרות לתת להם מסלול (פחות שוויוני) של הנח"ל החרדי (שבהערת שוליים אציין שאינו כלל חרדי) בו משרתים שנתיים בצבא הקרבי ועוד שנה בהכשרה מקצועית כזו או אחרת.
אבל כפי שציינתי מסלול ההסדר לעולם עומד  ולשם מראית עיין הוחלט להאריך גם אותו אבל בכמה? בחודש ימים בלבד (שלושים יום!) ולעשותו בן 17 חודש ולא 16 חודש, לעג לרש, בושה למדינה שהיא כולנו, בושה לרבני הישיבות שלא רואים מה שכולנו רואים ובושה לתלמידי ההסדר שעוצמים את עיניהם ומשימים עצמם כאילו אינם מבינים על מה מדובר. ברור לכל, כולל למרבית תלמידי הסדר כי אם מסלול ההסדר היה מבוטל מרביתם היו מבצעים שרות צבאי מלא ורגיל כאחיהם הדתיים הלאומיים אבל רבניהם מצליחים להעביר בחצרות  מקבלי ההחלטות את הידיעה כאילו אם ייסגר מסלול ההסדר כולם יהפכו לחרדים ולא ישרתו כלל, זהו עיוות של המציאות ואינו אמת. במתווה של וועדת פרי אפילו החרדים ישרתו שנתיים אבל ההסדרניקים רק שבעה עשר חודש.
כתב מי שכתב שהבושה מתה מהעולם ובהעדרה איש הטוב בעיניו יעשה.
 
 
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה